Kytara Terca

Kytara Terca

Lícová cihla Terca (Klinker)

Cihla je ve své pálené formě velmi starým stavebním prvkem, zmínky o ní najdeme například v Eposu o Gilgamešovi z 3. tis. př. n. l. Setkáváme se s ní v rozličných objektech ať už historických, či současných. O její nadčasovosti svědčí i fakt, že obstojí v konkurenci moderních materiálů ať už jako ryze konstrukční prvek, či jako viditelná součást moderních interiérů a exteriérů. Speciální a velmi kvalitní variantou je lícová cihla Terca  vypalovaná při teplotě 1200 °C.

Rozšířené pojmenování „zvonivka“ získala díky charakteristickému zvuku vznikajícímu při poklepání na vypálenou cihlu. Nízká nasákavost (do 6%), vysoká pevnost v tlaku (min. 35 MPa), mrazuvzdornost, bezúdržbovost a atraktivní vzhled předurčuje cihly Terca k použití  na reprezentativních a přitom namáhaných stavbách, jako jsou fasády, zídky, komíny, krby, vnitřní stěny, sklepy atd.  Pokud vás tradiční a přitom elegantní vzhled režného zdiva zaujal a máte již hotovou stavbu z jiného materiálu, můžete využít obkladových pásků Terca, jež jsou nabízeny v nepřeberném množství povrchů a odstínů a hodí se taktéž do starších i moderních staveb. Další variantou je cihlová dlažba Penter, vhodná jak příjezdové cesty a chodníky, tak pro vnitřní dlažby.

 

„Cigar box guitar“

Akustickou kytaru i její elektrofonickou variantu zřejmě není třeba představovat, používá se v mnoha hudebních stylech a žánrech. Zajímavou variantou je ale tzv. cigar box guitar. Jak už název napovídá, jedná se o hudební nástroj, jehož základem je rezonanční skříň z krabice od doutníků či jiných tabákových výrobků. Tento typ kytar se začal objevovat v Americe zhruba od roku 1800 především v rukou chudých černošských hudebníků. Jednalo se o levný a konstrukčně nenáročný hudební instrument, který měl většinou 2-3 struny, krk obvykle bez pražců, napojený jednoduchým způsobem na dřevěnou krabici. Ač tato sestava vypadá bizarně, po akustické stránce je použitelná. Stoupající životní úroveň v průběhu 19. století odsunula tyto nástroje do pozadí, k částečnému návratu došlo během hospodářské krize ve 30. letech 20. století. V současnosti se mnoho nadšenců vrátilo k původní myšlence a vytváří podobné retro nástroje a také různé novotvary využívající moderních prvků, především elektromagnetických snímačů, známých z běžných elektrických kytar.

 

Výroba Terca kytary

K výrobě tohoto extravagantního nástroje jsem přistupoval s velkým respektem. Ač jsem se se stavební keramikou setkal při stavbě svého domu (obvodové zdivo z tvarovek Porotherm, střecha z tašek Tondach), použít cihlu na tělo hudebního nástroje jsem ještě nezkusil. Bál jsem se složité obrobitelnosti, ale tato obava byla během stavby tohoto instrumentu zcela rozptýlena. Na tělo kytary jsem si vybral cihlu Terca Klinker s otvory, což usnadnilo následný pracovní postup a zmenšilo množství ubíraného materiálu. Do středu cihly jsem potřeboval umístit elektroniku a několik konstrukčních prvků, rozměr snímače odpovídající násobkům originálních otvorů byl tedy výhodou. Jisté opracování přece jen nutné bylo; za použití nástrojů s diamantovým povrchem, případně slinutých karbidů šlo vše velmi rychle a přesně. Cihla Terca Klinker byla vhodná k vrtání i frézování, což jsem prakticky si ověřil především při hloubení dutiny pro snímač.

U Terca kytary jsem se snažil i o jednotný styl, proto jsem jako krk použil hliníkovou vodováhu – váhavým hudebníkům snad usnadní rozhodování o repertoáru, případně poslouží k vyrovnání stolu s občerstvením. Drobným detailem je tzv. nultý pražec a kobylka. Oba díly jsou vytvořeny z obkladových pásků Terca dělených na zhruba pětimilimetrové plátky. Pokud se chystáte obložit dům za použití tohoto moderního a elegantního prvku a máte strach z lámavosti, zde máte důkaz, že ani tato obava není na místě. Na kobylce i pražci je ztenčený obkladový pásek extrémně namáhán jak dlouhodobým tlakem, tak třením ocelových strun. Nástroj jsem doplnil dvěma potenciometry regulujícími hlasitost a barvu zvuku a dále konektorem umožňujícím spojení se zesilovačem. Jako celek je tedy kytara připojitelná do běžné hudební aparatury a lze ji využít i koncertně.

Kytara je hotová, funguje dle očekávání, premiérový kytarista se při náruživé hře na nový nástroj i trochu zapotil a žádal mě o řemen, který by mu usnadnil držení kytary po další hodiny. Doplnil jsem tedy drahocenný nástroj existující pouze v jednom exempláři o popruh z hydroizolační fólie Tondach FOL Thermo DT, originálně používané jako součást skladby moderní střechy. Jestli kytarista využil difuzní vlastnosti tohoto popruhu, nevím, co se týká pevnosti, byl ale nadmíru spokojen.

 

Keramorchestr

Je možno ze stavební keramiky vytvořit i jiné hudební nástroje? Zcela jistě ano, dokonce celý soubor nástrojů, který lze pojmenovat Keramorchestr. Za poslední dva roky jsem vytvořil několik smyčcových nástrojů – dvoje keramohousle a jednu keramoviolu,  založené na  střešních taškách Tondach bobrovka, a keramobasu s tělem z POT trámce používaného jako překlad nad okno. (Našeho basistu také někdy představujeme jako překladatele, na což je náležitě hrdý.)

Výborné akustické vlastnosti keramických stavebních prvků ale nejlépe reprezentuje sada keramofonů různých velikostí a ladění, jež jsem vytvořil opět z bobrovek různé délky seřazených do netradiční sestavy podobné cimbálu. Po zvukové a organologické stránce je ale keramofon idiofonem a je tedy blízkým příbuzným xylofonu, marimby, vibrafonu nebo zvonkohry. Že nejde o žádné atrapy, ale o plně funkční nástroje, se můžete přesvědčit na webu keramorchestr.cz, případně na některém z našich koncertů. Keramorchestr je jednou z mála kapel, která má jedinečnost dokonce certifikovanou. V březnu roku 2018 proběhl ve Velké nad Veličkou oficiální zápis této kapely do České knihy rekordů.

 

Petr Pavlinec, člen kapel Keramorchestr a Musica Folklorica

© Copyright 2018 | Keramorchestr | Prohlášení o ochraně osobních údajů

Tato stránka v rámci poskytování služeb využívá cookies, pokračováním v návštěvě stránky souhlasíte s jejich používáním. Více informací najdete zde

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close