Keramobubny
Keramické výrobky jsou velmi starým stavebním prvkem, o cihlách najdeme zmínky už v Eposu o Gilgamešovi z 3. tis. př. n. l. Zaměříme-li se na cihlářské výrobky na našem území, najdeme ve vykopávkách římských táborů na jižní Moravě cihly dokonce signované kolkem příslušné legie. S keramikou se setkáváme v rozličných objektech historických i současných. O její nadčasovosti svědčí i fakt, že obstojí v konkurenci moderních materiálů ať už jako ryze technický prvek, či jako viditelná součást moderních interiérů a exteriérů.
Pomineme-li stavby z režného zdiva, je většina keramických prvků skryta pod vrstvou izolace, omítek a nátěrů. Jakousi výkladní skříní je tedy střecha, která dodává svou prostou krásou a rytmickým opakováním tvarů domu eleganci, která se neomrzí ani za mnoho let.
V nabídce střešních krytin Wienerberger – Tondach najdeme výrobky, jež uspokojují i nejnáročnější záměry architekta a stavebníka. Společnost Wienerberger, jediný výrobce pálených krytin v České republice, vyrábí jak tašky historické, jako je Bobrovka nebo velký a malý Prejz, klasické, jako jsou Brněnka, Falcovka, Francouzská, tak v neposlední řadě moderní tašky Stodo a Figaro. Samozřejmostí je široký výběr barev a různých povrchových úprav (režná, engoba, glazura). Tím ale široká paleta výrobků nekončí. Wienerberger nabízí také širokou škálu střešního příslušenství, funkčně i esteticky doplňující jednotlivé varianty tašek.
Keramobubny
Posledním přírůstkem Keramorchestru jsou dva keramobubny průměru 20 cm a 25 cm. Souprava bicích nástrojů se hodí do téměř každého žánru, jejich existence je téměř povinností. Vytvořit je z keramických stavebních materiálů, ale dalo překvapivě větší experimentování než například u houslí a kytar. První vlaštovkou byl keramocajón vytvořený z tvarovky Porotherm 50 profi. Zkušený bubeník dokáže na nástroj tohoto typu simulovat celou soupravu bicích. No schválně, pusťte si Keramočajovnu (na YouTube kanálu Keramorchestru), zavřete oči a zaposlouchejte se do bicích. Kolik bubnů slyšíte? Vytvořit opravdové bubny bylo vskutku velkou výzvou. Jako ideální se ukázal hřebenáč z produkce Wienerberger – Tondach. Jelikož se jedná geometricky o výseč z komolého kuželu, lze ze tří kusů ořezaných hřebenáčů vytvořit válec odpovídající buď spodnímu, nebo hornímu průměru zakončení tohoto stavebního prvku. Pravděpodobně se jedná o náhodu (nebo ve Wienerbergeru opravdu pracují návrháři s hudební vizí?), ale průměr 20cm a 25cm odpovídá standardnímu rozměru komerčních bicích. S radostí jsem si vybral v hudebninách upínací mechanismus a příslušné blány a vše napnul na upravené hřebenáče. Dno bubnů jsem spojil kovovým prstencem a šrouby. Vysoká pevnost hřebenáčů umožňuje dobré napnutí blány, čemuž odpovídá i kvalitní zvuk nástrojů. Nakonec, vše můžete posoudit opět na YouTube kanálu Keramorchestru, kde najdete několik hudebních ukázek i proces výroby těchto nástrojů.